Domaća kompanija ComputerLand organizuje ponoćnu prodaju u Big Fashion centru u Beogradu povodom izlaska World of Warcraft: Battle for Azeroth. […]
U sklopu pre-patch događaja koji nas polako uvodi u Battle for Azeroth, Blizzard je nakon Warbringers: Jaina izbacio Warbringers: Sylvanas […]
Blizzard ima običaj da pred svaku ekspanziju za World of Warcraft uđe u intenzivnu marketing kampanju. Ovaj put, reklame koje […]
Došlo je vreme da se proglase pobednici nagradne igre za World of Warcraft: Battle for Azeorth beta pristup. Pomoću generatora […]
Do izlaska najnovije ekspanzije za World of Warcraft je ostalo još mesec i po dana. Blizzard je u saradnji sa […]
Prvobitno je najavljeno da će sedma ekspanzija za World of Warcraft izaći pre 20-og septembra, a sada napokon saznajemo da […]
World of Warcraft uz sve uspone i padove već 14 godina uspeva da održi višemilionsku bazu igrača, a Battle for Azeroth je postao najprodavanija ekspanzija do sad. Blizzard je dosta poradio na marketingu za ovu ekspanziju i imali smo prilike da vidimo nekoliko uvodnih priča sa izvanrednim crtežima i animacijama (Warbringers serijal), a uz to i cinematic trailere koji su najiščekivaniji deo najave svake World of Warcraft ekspanzije.
Priča u Battle for Azeroth počinje nakon što smo (najzad?) porazili Legiju. Tada je Sargerasov mač ranio Azeroth, a Horda i Alijansa su počeli bitku zbog neraščišćenih računa iz prošlosti i novog resursa Azerite. Naravno, sve to nadgledaju Void Lordovi koji jedva čekaju da izvuku korist iz ovog konflikta dok je Azerot najranjiviji. Igrači imaju dužnost da očuvaju čast svoje fakcije, a da usput spasu Azerot od uništenja.
Da bi igrači pomogli Azerotu i svojoj fakciji, potrebno je da otputuju na novi kontinent Kul Tiras (Alijansa)/Zandalar (Horda) u potrazi za novim saveznicima. Za one koji su kupili Battle for Azeroth u pretprodaji, dve nove savezničke rase su bile dostupne još tokom Legiona, a to su Lightforged Draenei i Void Elves za Alijansu i Nightborne Elves i Highmountain Taureni za Hordu. Sada su dostupni i Dark Iron Dwarves (Alijansa) i Mag’Har Orkovi (Horda) uz još nekoliko rasa koje tek treba da postanu saveznici (najpre veoma iščekivani Zandalari Trolovi, pa zatim i Vulpera).
Način na koji se ove rase uklapaju u priču je odlično osmišljen, ali u praksi nije dovoljno dobro izvedeno. Izgled ovih rasa je kod nekih inovativan, a kod nekih je samo promenjena boja i nalepljeno novo ime. Ipak, najgora činjenica je da igrači koji nisu igrali Legiju ili se nisu preterano bavili reputacijom neće biti u mogućnosti da otključaju prve dve savezničke rase zbog toga što moraju da završe priču u određenim zonama (što je par sati posla), a uz to moraju da imaju exalted reputaciju sa određenim fakcijama (što može da traje nedelju dana ili duže!). To je potez koji je veoma loše nastrojen prema kupcima koji ne igraju preterano ozbiljno i prema novim igračima koji možda baš žele da igraju ove rase. Takođe i za sve buduće rase će postojati slični zahtevi, ali ako aktivno igrate ovu ekspanziju, veoma je moguće da njihovo otključavanje neće predstavljati ogroman problem. Poenta je da je veoma nerealno zahtevati od igrača da se vraćaju u prethodnu ekspanziju da bi mogli da otključaju sadržaj koji donosi trenutna ekspanzija.
Novi kontinenti su stvarno izvanredno osmišljeni i možda su generalno najbolje osmišljen sadržaj u poslednjih nekoliko ekspanzija. Sve zone su unikatne i imaju odličnu atmosferu propraćenu odličnom muzičkom podlogom. Nekoliko zona je inspirisano drugim igrama ili delima, kao npr. Drustvar koji neodoljivo podseća na Crookbag Bog zonu u Witcher 3 ili Stormsong Valley koji je, zbog velike povezanosti sa kultovima i bićima koje podsećaju na Cthulhu, očigledno inspirisan delima H. P. Lovecraft (čak postoji i sporedni quest koji nije nešto specijalno zanimljiv, ali veoma očigledno aludira na ovaj univerzum). Od zona koje su namenjene Alijansi, Stormsong Valley je možda najnekonstantniji jer je u njemu moguće naći sve i svašta, npr. čovekolike prasiće, džinove, paukove, naga sirene, crve, pirate, gobline i još mnogo toga. Raznovrsnost nije generalno loša stvar, ali se gubi konstantnost koju zona poseduje i odužuje priču uvođenjem totalno nepotrebnih celina (iako postoji nekoliko poglavlja u stormsong koji su izuzetni). Iako je za nijansu kraća od Drustvara, veoma je lako izgubiti nit u priči jer se stalno osećate kao da ste otišli u neku drugu zonu i kao da su u pitanju zasebne i medjusobno nepovezane celine.
Blizzard je uradio jedan veoma pametan potez, a to je uvođenje War Campaign koji omogućava igračima da sa svojim brodom idu na protivničku teritoriju i vide šta je suprotna fakcija dobila uz još nekoliko questova koji proširuju priču. Brod je zamena za Order Hall i skoro je direktna kopija ovog sistema iz Legije. Jedini problem sa ratnom kampanjom je što je i ona zaključana iza reputacije, tako da se igrači namerno usporavaju. S druge strane, skupljanjem reputacije sa 7th Legion/Honorbound dobijate pristup Dark Iron Dwarves/Mag’Har Orkovima tako da je u neku ruku iz perspektive priče logično zahtevati reputaciju za napredak ratne kampanje.
U toku Legije su uvedeni World Questovi koji su vrsta dnevnih zadataka koje možete da obavite i dobijete nagradu u vidu reputacije, resursa ili opreme. U Battle For Azeroth se ništa nije značajno promenilo po ovom pitanju i sve je ostalo isto, osim što je raznovrsnost questova mnogo veća zahvaljujući činjenici da su uzeli mnogo questova koji su se pojavljivali u toku levelovanja i pretvorili ih u dnevne questove. Na svu sreću, nije obavezno raditi sve World Questove, a ako želite da dobijete maksimalno reputacije onda ste u mogućnosti i to da radite pošto u toku dana se sigurno pojavljuje oko 80 različitih questova sa raznim nagradama.
Jedna bitna novina je War Mode koji možete uključiti samo u Stormwindu/Orgrimmaru i koji omogućava borbu sa igračima iz druge fakcije pošto su sa izlaskom Battle for Azeroth ukinuti PvP i PvE tagovi na serverima, tako da je sada moguće odlučiti u kakvom okruženju želite da se krećete po svetu. Omogućavanjem War Mode, igrač dobija 10% na XP u toku levelovanja i 10% na sve vrste nagrada od WQ što su Artifact Power i zlatnici. Takođe postoji i nagrada za igrače koji vole PvP na otvorenom tako da svaki igrač koji skupi 15 ubistava bez umiranja dobija 15% više damage i healing, ali po cenu što će svi igrači supraničke fakcije moći da ih vide na mapi i dobiju 100 honora ako uspešno eliminišu metu.
Ipak, iz nekog razloga War Mode trenutno ne funkcioniše kako treba, pa je veoma česta pojava naići na 3 ili više igrača iz suprotne fakcije koji retko kad imaju milosti kada vide neprijatelja koji nema nameru da ulazi u borbu s njima. Ovaj problem je daleko više izražen kod igrača koji igraju na strani Alijanse pošto je pre BFA bilo za nijansu više igrača u Hordi, ali nakon prvih najava je ogroman broj igrača odlučio da se prebaci u Hordu zbog boljih mountova, Zandalari Trolova i još nekoliko sporednih razloga, tako da je sada odnos nikad veći u korist Horde. Samim tim pošto dosta ljudi želi da radi World Questove s nekim da bi ih brže završili, stvara se disbalans u broju igrača koji se nalaze na jednom području. Blizzard trenutno pokušava da na neki način ispravi ovaj problem, ali iz odgovora koji su dali povodom ovog pitanja ni oni sami još uvek ne znaju koji pristup će odabrati.
Možda i najlošija stavka u vezi Battle for Azeroth je što nijedna klasa nije dobila novu sposobnost. Postoji nekoliko klasa koje su dobile sposobnosti koje su trebale da budu uklonjene nakon Legije ili neke utility sposobnosti poput Arcane Intellect i Remove Curse kod Mage koje su već bile prisutne u ranijim ekspanzijama, ali su u Legiji bile uklonjene. Pored toga, nakon levelovanja do 120 primećuje se da nanosite mnogo više štete protivnicima, ali je ceo gameplay sporiji i mnogo sposobnosti je stavljeno na Global Cooldown (GCD). Za one koji ne znaju šta je Global Cooldown, to znači da morate da sačekate sekund pre nego što odradite sledeću sposobnost, a ranije određene sposobnosti nisu zahtevale da se čeka na GCD. Iako je bolje stanje po ovom pitanju nego što je to bio slučaj tokom alfe i bete za BFA, stiče se utisak relativno sporijeg gejmpleja u odnosu na Legiju.
Takođe treba pomenuti da ne postoji novi talenat na nivou 110 ili 120 već su samo uzeli efekte sa legendarne opreme iz Legije i adaptirali ih u formu talenta da bi izbacili određene bespotrebne talente. To samo po sebi i nije loša promena jer na prvu loptu igrač ima daleko više izbora što se tiče talenata, ali opet postoji problem sa dizajnom igre kada igrač sam ne može da proceni šta je najbolje za njega. Ako pogledamo Frost Mage, čovek bi pomislio da je očigledno koji je talenat predviđen za šta, kao npr. Comet Storm za jednu metu, Splitting Ice za dve mete i Freezing Rain za veći broj neprijatelja. Nažalost, uvidom u simulacije koje omogućava Simulationcraft ili sajt raidbots.com, veoma je evidentno da je Comet Storm najbolji talenat za sve tri situacije ili da je jednak sa ostalim izborima. Po subjektivnom mišljenju, kada igrač mora da se služi eksternim sajtovima koji proračunavaju određene stvari, to znači da razvojni tim nije dovoljno dobro dizajnirao sistem.
Prethodno zapažanje se nadovezuje i na priču o Azerite traitovima. U Legiji smo imali Artifact Weapon koji je iza sebe imao istorijat i bio je najbolje oružje za određenu klasu, a sada imamo Heart of Azeroth ogrlicu koja unapređuje ostalu azerite opremu za Head, Shoulder i Chest slotove. Ono što ih povezuje je ista valuta (Artifact Power) koja unapređuje ogrlicu i omogućava otključavanje azerite traitova na oklopu. Ceo sistem na prvu loptu izgleda jednostavnije nego sistem sa Artifact traitovima u kojem je bilo mnogo faktora koji su uticali na to šta će doneti veće poboljšanje. Sada je Blizzard uveo još više traitova od kojih samo nekoliko njih valja i koji se mogu naći samo na određenim mestima, što je veoma suludo i opet zahteva od igrača da se oslanja na simulacije. Pritom sama ogrlica nema ništa specijalno u vezi nje osim što reputacija sa Champions of Azeroth (Magni Bronzebeard) donosi 15 item level više kad god se pređe na novi nivo reputacije (Honored, Revered).
Najefikasniji način za skupljanje Artifact Power su Island Expeditions koje dolaze u tri težine (Normal, Heroic, Mythic), a postoji i PvP režim. Cilj ekspedicija je skupiti što više azerite pre protivnika. Problem je što osim Artifact Power igrač ne dobija ništa drugo od njih i vredi ih odraditi zbog nedeljnog bonusa od 1500 Artifact Power. Prvih nekoliko puta je režim veoma zanimljiv, ali svaki sledeći put nema ništa novo da ponudi i jednom kada shvatite na koji način treba da igrate, jednostavno se pretvara u monotoni grind bez obzira na to koji tim botova igra protiv vas ili na kojem se od nekoliko ponuđenih ostrva nalazite.
Treba istaći da se Mythic+ sistem preneo iz Legije i da će uskoro postati dostupan u igri, a sami dungeoni su veoma interesantni. Nekoliko njih su sastavni deo priče u određenim zonama, a neki od njih su zaklučani iza posebnih questova ili reputacije. Nisu svi dungeoni odlično osmišljeni od početka do kraja, ali postoji dosta njih koji insistiraju na timskoj igri što će biti veoma zanimljivo gledati na Mythic Dungeon Invitational. Iz raiding perspektive, Uldir je prvi radi koji će biti dostupan uskoro, a testiranje na alfi i beti je uglavnom bilo pozitivno.
Sa tehničke strane, grafika jeste doživela promenu umetničkog stila, ali još uvek nije na nivou na kojem bi ljudi želeli da bude. Tako da iako je dosta promena urađeno one nisu uvek primetne i igra izgleda veoma slično Legiji osim tematike koja više ne inkorporira drečavo zelenu boju svuda. Zvučna podloga je odlično odrađena svuda, pogotovo soundtrack, a zvučni efekti su slični kao u Legiji.
Konačan utisak je da Blizzard već duže vreme balansira između hardcore igrača i onih koji igraju World of Warcraft kao način da se zabave. Zbog toga su u konstantnom problemu i nedoumici pri osmišljavanju sposobnosti i sistema, a u dosta navrata pokušavaju da uproste sistem koji nisu dovoljno dobro balansirali tako da na kraju ispaštaju obe strane. Definitivno ne pomaže ni količina reputacije koja mora da se farma, a to je veoma nezahvalno prema novim igračima. Pored reputacionih ograničenja postoje i vremenska ograničenja zbog kojih Warfronts (jedna od novina koja je najavljivana veoma dugo) još uvek nije izbačen, a još uvek se ni ne zna kad će biti. Ipak, World of Warcraft je i dalje predvnodnik MMORPG žanra i definitivno ga ne treba preskočiti ako nemate problem sa novijim World of Warcraft delovima (sve posle ekspanzije Wrath of the Lich King spadaju u noviji WoW). Po trenutnoj ceni od 45 evra, WoW ima dovoljno sadržaja za sate i sate zabave, ali treba uzeti u obzir da je i dalje potrebna mesečna pretplata od 13 evra koja se može platiti i zlatnicima zarađenim u igri. Pored toga što ekspanzija izgleda nedovršeno na nekim mestima, količina hotfixova ukazuje na to da će Blizzard uraditi sve u svojoj moći da u nekoj narednoj zakrpi dovede stvari na svoje mesto, ali je ponižavajuće da multimilionska kompanija ne uspeva da izbaci dovršen proizvod na tržište.
Autor teksta: Vladimir Živković
Za potrebe testiranja, igru ustupio ComputerLand.rs
Sistemska zahtevnost
Minimalna
CPU: | Intel Core i5-760 / AMD FX-8100 |
---|---|
Grafička: | NVIDIA GeForce GT 560 2GB / AMD Radeon HD 7850 2GB / Intel HD Graphics 530 |
RAM: | 4 GB |
HDD: | 70 GB |
OS: | Windows 7 64-bit ili Mac OS X |
Preporučena
CPU: | Intel Core i7-4770 / AMD FX-8310 |
---|---|
Grafička: | NVIDIA GeForce GTX 960 / AMD Radeon R9 280 |
RAM: | 8 GB |
HDD: | 70 GB |
OS: | Windows 7/8/10 64-bit ili Mac OS X |