Biti upravnik jednog naselja u postapokaliptičnoj sredini je vrlo nezahvalan posao. Narod i u dobrim vremenima gunđa, a da vidite šta tek radi na minus šezdeset. Hoće grejanje, hoće bolje sklonište, hoće da jede, hoće da pije, pa šta sve neće. Ti mu obećavaš bolja vremena i pravednije zakone, ali njemu to nije dovoljno, on želi mnogo više. Ne shvata da svi treba da se stisnemo, da izdržimo, sledeće dve nedelje su ključne, ali jok on ne guta tu propagandu. Minus sve veći, kako spolja, tako i po pitanju dostupnih resursa, a tebi ne preostaje ništa, nego da udaris eskejp i da ponovo započneš posao upravnika.
Frostpunk nudi nekoliko različitih scenarija po kojima će se nova partija razvijati, a svaki od njih donosi neke nove mogućnosti, ali i pojedina ograničenja. Najbolji balans je napravljen u okviru osnovnog scenarija, odnosno glavne kampanje, gde je lakše eksploatisati resurse i radnu snagu. U njemu je glavni cilj da se grad što duže održi zagrejanim i da se prevaziđe strašan minus koji će zakucati na “kapije” grada. Kako biste bili uspešan vođa, potrebno je ne samo da upravljate zalihama, kao što su drvo, ugalj, hrana i čelik, već i zadovoljstvom i nadom u bolje sutra. Kao što rekoh u uvodu, to je vrlo nezahvalan posao, koliko god pokušavali da budete demokrata, na kraju će se vaše odluke svoditi na trule kompromise.
Mnogo je teških pitanja koja zahtevaju brzo i odlučno rešenje, poput toga da li treba terati ljude da rade u rudniku 24/7 u periodu nestašice toplotne energije ili da li treba dozvoliti da deca rmbače u periodu kada su se starci razboleli i nema ko dalje da nastavi pojedine bitne poslove? Naravno, postoji dosta perfidnih fora kako narodu mazati oči, a metod hleba i igara je veoma koristan za odvraćanje pažnje od gorućih tema. Svi ti problemi se rešavaju u okviri donošenja zakona, što je jedan od tri najvažnija segmenta u igri. Druga dva se tiču gradnje i ekonomije, a sva tri su jednako važna za dalji razvoj grada i zajednice. Stanovništvo čini “gorivo” bez kojeg naselje ne bi opstalo, a njega čine različite kategorije ljudi, kao što su deca, radnici i inženjeri. Svako je za nešto dobar, inženjeri pomažu razvoj novih tehnologija i pružaju medinicku pomoć, a radnici su korisni za eksploataciju prirodnih resursa i gradnju novih objekata.
Unapređivanjem tehnologije ljudi mogu da se obuče za raznorazne stvari, među kojima se posebno ističu izviđači. Oni su korisni za istraživanje predela izvan grada, gde su u stanju da naiđu na nove resurse, naselja, pa i na izbeglice koje traži novi dom. Njihov posao nije ni malo lak, ali je veoma uzbudljiv, pa se verovatno zbog toga ne žale. Pravi problemi su unutar naselja, među ljudima, naročito kada ozbiljno zazimi, pa ste u manjku svega. Raspoloženje u narodu može lako da se pokvari, dok je prethodno stečeno poverenje teško povratiti. Iako postoje određene mogućnosti za manipulaciju, broj opcija je dosta ograničen, pa ako mislite da ćete biti tek tako neki novi Milo Đukovanović, moraću da vas razočaram, u tome nećete uspeti.
Stvari mogu da krenu po zlu na mnoštvo načina, a veoma je impresivan broj različitih tokova po kojima može scenario da se odvija. No, postoji očigledan šablon po kome vas kampanja gura u određenom pravcu u zavisnosti od vaših odluka, što ćete primetiti posle kratkog vremena provedenog u igri. Ono što je mene posebno oduševilo je to što postoji popriličan broj mogućnosti za gradnju, razvoj tehnologije i unapređivanje socijalne politike, a da pritom ništa od toga nije nepregledno i zakomplikovano. Stvari se uče tokom igranja i nije potreban nikakav tutorijal, dok se odluke donose uglavnom ad hoc. Po ceni od 30 evra teško da ćete naći interesantniji city builder, a da je pritom upakovan u neku pristojnu 3D grafiku.
Frostpunk: On The Edge
Krajem ovog meseca izlazi nova ekspanzija za Frostpunk, a koja nam donosi novi scenario. Za razliku od osnovne kampanje, gde imate prilike da vodite veći grad, kod ovog dodatka vodite manju koloniju, čiji je cilj da za glavni grad eksploatiše čelik i da iskopava vrednu tehnologiju zvanu steam core. Temperatura kolonije je dosta viša u odnosu na glavni centar kome šaljete potrebne resurse, ali tlo nije pogodno za uzgajanje hrane, niti okolina ima životinje od kojih bi mogao da se pravi gulaš. On The Edge od vas zahteva da dosta istražujete okolinu, da pronalazite nove kolonije i da sa njima razmenjujete potrebne resurse. Glavni grad će vremenom slati sve manje i manje hrane, a od vas će zahtevati istu količinu resursa, što na kraju može da rezultira potpunim odvajanjem kolonije od matice i osnivanjem novog grada. U centru naselja ne postoji glavni kotao koji bi obezbeđivao toplotu, a i resursi su poprilično ograničeni, naročito kada se nađete u midgameu. U pitanju je zanimljiv dodatak i pravo osveženje za one koji su se prezasitili starijih scenarija.
Autor teksta: Filip Kojić
Sistemska zahtevnost
Minimalna
CPU: | 3.2 GHz Dual Core |
---|---|
Grafička: | GeForce 970, Radeon RX 580 ili slična |
RAM: | 4 GB |
HDD: | 8 GB |
OS: | Windows 7/8/10 64-bit |
DirectX: | Version 11 |
Preporučena
CPU: | 3.2 GHz Quad Core |
---|---|
Grafička: | 8 GB RAM |
RAM: | 8 GB |
HDD: | 8 GB |
OS: | Windows 7/8/10 64-bit |
DirectX: | Version 11 |